tisdag 25 oktober 2011

En sömnlös natt med tankar kring projektet

Jag kan inte sova såhär mitt i natten, så det som händer då är att mina kreativa sida kryper fram och resulterar i reflektioner kring projektet som jag tänkte dela med mig av.


Jag har många gånger ställt mig själv frågorna, Går det verkligen att arbeta antirasistiskt och hur sjutton gör vi i så fall? Hur skapar vi en mer antirasistisk värld? Hur knäcker vi sönder folks rasistiska värderingar? Jag har fortfarande inget bra på dessa frågor. Dock känner jag att det är viktigt att ta ställning mot rasismen, självklart genom mina egna handlingar men också att sprida det till andra människor samt bli inspirerad av andra människor som har samma ställningstaganden. Tillsammans blir vi starkare.


Det var en ovanligt fin höstdag i september när jag och min cykel rullade nedför den långa backen mellan mitt hem och stan. Jag var på väg mot ABF för att delta i drivutbildningen som skulle resultera i en utåtriktad aktivitet mot rasism. Jag var pepp som tusan inför att börja spåna idéer på vad vi kunde göra i Umeå och att träffa andra som ville göra samma sak.


Helgen rusade iväg och helt plötsligt var det söndag och vi var två tjejer som skulle planera en utåtriktad aktivitet i Umeå. Jag minns tydligt hur jag kände mig som ett gnagande marsvin, liten och fylld av energi men tvingad till att gnaga sönder alla mina storslagna idéer i en massa små bitar. Peppen var knappast på topp och jag undrade för mig själv om detta var på väg att rinna ut i sanden innan det ens börjat, gick det verkligen att planera och organisera något bra om vi bara var två?


Vi har säkert haft närmare 20 olika idéer, från flashmob till fotbollsmatch på torget, men av olika anledningar har det varit svårt att göra verklighet av många. Den idé vi har nu och arbetar som små myror för att göra till verklighet är att arrangera en antirasistisk kväll 9: e november. Den 9:e november är också kallad kristallnatten, som är en minnesdag för nazismens offer. Det var den dagen som startskottet för andra världskriget gick, hundratals judar arresterades och fördes till koncentrationsläger, det är något vi aldrig någonsin får glömma.


Vi vill därför arrangera en antirasistisk kväll som ska fyllas med föreläsning om rasism, band som spelar och ge möjlighet för antirasister att göra egna kreativa antirasistiska budskap genom att t. ex göra pins, tröjor eller måla en banderoll. Det kan vi göra fast vi bara är två.


Jag tror att det kan bli bra, bara alla pusselbitar faller på plats. Jag vet att det är viktigt att lyfta upp det antirasistiska budskapet på agendan och att bli påmind om att rasismen tar allt större plats i vårt samhälle. Jag är övertygad om vi inte kommer att göra någon större förändring i samhället men jag är helt säker på att folk kommer att känna sig inspirerade att sprida det antirasistiska budskapet vidare efter vår kväll. Vi har alla ett kollektivt ansvar för att skapa det samhälle vi vill ha och att ta ställning för en mänskligare värld.


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar